أخبار مصر

للمرة الأولى.. السيسي يكشف تفاصيل جديدة عن مفاوضاته مع القوات المسلحة قبل ترشحه للرئاسة

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد الموافق 13 أكتوبر من العام الحالي 2019، عن تفاصيل المفاوضات التي دارت بينه وبين قيادات القوات المسلحة، قبل ترشحه للانتخابات الرئاسية في العام 2014.

وخلال الندوة التثقيفية الـ31 للقوات المسلحة ، التي نظمتها اليوم الأربعاء في مركز المنارة للمؤتمرات في التجمع الخامس ، بمناسبة الذكرى الـ46 لانتصارات أكتوبر: “لما اتفقت معاهم وقالولي تترشح، قولت لهم مستعد أترشح، بس أنتوا هتشتغلوا زي ما أنا عايز تحت رجلين المصريين”، متابعا: “مقصدش تعبير سلبي بالكلمة دي، لكن المقصود هتعملوا كل حاجة عشان خاطر مصر”.

وأضاف الرئيس عبد الفتاح السيسي في كلمته: “الطبيعي يقولوا ليا خليك معانا في الجيش ونجيب حد تاني يتولى الأمر، لكن كان كمان الشرط إن مصر تقدم أفضل ما عندها، والله العظيم اللي اتعمل بواسطة الجيش في مصر فوق الخيال، ويتكتب في التاريخ إن في جيش قام ببلد مع الحكومة علشان تطلع لقدام”.

وأكد الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال كلمته اليوم: “ضيعنا كتير أوي خلال السنين اللي فاتت وكنا متأخرين أوي، بس بسم الله ما شاء الله”.

وحضر الندوة التثقيفية التي نظمتها القوات المسلحة ، الدكتور مصطفى مدبولي رئيس مجلس الوزراء، الفريق محمد زكي وزير الدفاع والإنتاج الحربي القائد العام للقوات المسلحة، وعدد من الوزراء وكبار رجال الدولة والقوات المسلحة.

مصر 365 على أخبار جوجل

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى